tirsdag 14. april 2009

Finanskrisen, sponsing og samarbeid

Rett før påske hadde jeg et møte med en representant fra en av våre viktigste kulturinstitusjoner. Temaet dreiet seg raskt om finanskrisen, og hva det gjør for sponsormarkedet. Vi vet det jo allerede, bedrifter er svært skeptiske til å innå nye avtaler nå. Usikkerheten om hva som kommer får (heldigvis) konsekvens på prioritering av pengebruk på kort og lang sikt. Kultursponsing er konjunkturfølsomt. Heldigvis er mange av avtalene relativt langsiktige, det gir partene tid til å tenke seg om og utforske alle muligheter for å bygge verdier i samarbeidet.

Hvordan forholder så Forum for Kultur og Næringsliv seg til situasjonen?

1) Vi overvåker hva bedriftene tenker og gjør når det gjelder kultur.
Om tre måneder vil vi foreta en ny undersøkelse om kultursponsing i Norge i samarbeid med PerducoKultur.

2) Vi lytter til hva bedriftene sier: Evaluering er et nøkkelord. Bedriftene må vite at midlene de bruker er vel verdt det. Vi tilbyr evalueringsworkshops til både kultur og næringsliv, og vårt verktøy "Culture Score Card" er et effektivt verktøy som kan brukes i evalueringen av samarbeidet.

3) Vi stimulerer kulturlivet til å tenke nytt: Kulturlivet som ønsker å inngå sponsoravtaler med næringslivet må bli enda mer lydhøre for bedriftenes behov og situasjon. Kanhende relasjonen ikke i det hele tatt bør tuftes på et sponsorat, men salg av tjenester eller kunnskap? Workshop og seminarer gir tid og rom for utforskning.

4) Vi prøver å stimulerer næringslivet til å tenke nytt Kulturlivet har langt flere relevante kvaliteter å by på enn mange er klar over. Mange av disse er spesielt viktige i vanskelige tider. Evne til nytenkning, kommunikasjonsferdigheter, empati, evne til lek, fortellerevne, ha overblikk, og ha design kompetanse er bare et knippe av disse. Gjennom artikler, nettsider, foredrag og konfereanser belyser vi dette for næringslivet.

5) Vi arbeider for å holde kultur og næringstemaer på den offentlige agendaen, og håper på sikt å bidra til å bedre offentlige incentivordninger som stimulerer til kultursponsing og kultursamarbeid.

6) Selv om kultursponsing er enormt viktig for kulturlivet, er kanskje et godt samarbeid mellom kulturliv, næringsliv, det offentlige og "andre liv" kanskje det viktigste for samfunnet vårt i dag. Norge, som resten av verden, står overfor helt nye utfordringer vi ikke helt ser konsekvensene av. Evne til å samarbeide på tvers av sektorer for å oppnå ulike mål blir kanskje en av de viktigste kvalitetene vi kan bidra til å dyrke frem, enten det er snakk om kultur, stedsutvikling eller næringsliv!

Skrevet av Elizabeth 14.04.09

Kommentar fra nettsidene:

Det er viktig med motivasjon og kurs i denne tiden. Vi har ulike tilbud rundt dette emnet.
Velkommen

Posted by Tine Resset, 18/04/2009 1:51pm

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar