mandag 9. mars 2009

Ny rapport fra Østlandsforskning

Rapporten fra Østlandforskning som kartlegger kulturnæringene i Norge er endelig ute. Denne rapporten er en oppfølging av den første kartleggingen fra samme forskningsmiljø i Norge i 2004. Hovedfunnene: Den virksomheten som har vokst raskest er de som driver kunstneriske virksomheter, og stedet med sterkest vekst er Oslo. Storbyene utmerker seg forøvrig med høyest aktivitet.

Hva betyr dette?

1.) Det går tydeligvis an å leve som utøvende kunstner her til lands. Det er svært gode nyheter for kunst og kulturlivet selvfølgelig, men like viktig for kulturnæringene og øvrig næringsliv.

2.) Øvrig kulturnæringer innbefatter film -video-foto , arkitektvirksomhet, kulturarv, markedskommunikasjon, trykte medier, design, musikk, og TV, radio. Kjernen eller gjæren i all øvrig kulturnæring er nettopp kunstnerisk virksomhet, og jeg vil hevde at en av de viktigste sukesskriteriene for disse er god kvalitet og stor nok tilfang av nye kunstnerisk aktivitet. Kulturnæringen er kanskje mer enn noen annen næring avhengig av topp kvalitet og autensitet. Det er essensielt for kulturnæringens økologi og bærekraft. Norge er langt fra den eneste nasjonen som satser på kulturnæringene. Nesten alle gjør det. Og for denne næringene gjelder det samme som for andre. Bestemann vinner.

3.) Dette er også gode nyheter for det ordinære næringsliv. Vi lever som kjent i Opplevelsesøkonomiens tid. Å eie mange fine ting er ikke nødvendigvis det som bringer status lenger. Nye opplevelser og kunne fortelle om dem etterpå, derimot gir respekt og status. Kunsten og kulturen er en uutømmelig kilde av slike opplevelser.

Dessuten: kunsterisk kompetanse viser seg å være svært verdifullt for alle bedrifter opptatt av innovasjon. Nyutdannete designere og kunstnere er blant de mest attraktive på arbeidsmarkedet (Ihvertfall for The Credit Crunch i USA) fordi de nettopp evner å løse oppgaver på en ny måte. Kjente business skoler i USA har begynt å sette kurs som design og kunsthistorie som pensum. et er også verdt å merke seg at denne rapporten er gjort for Nærings- og handelsdepartementet i Norge. Det må jo tas som et tegn på at næringsverdien til kulturlivet allerede er tatt på alvor.

Nå er spørsmålet hvordan denne næringen kan foredles, både langs en kommersiell og kunstnerisk akse.

Rapporten blir snart lagt ut på nettsidene til Nærings og Handelsdepartementet.

Skrevet av Elizabeth 09/03/09


Kommentar hentet fra gammel blogg på nettsidene våre:

Flott å høre at utviklingen innen kulturnæringene fortsetter. Venter på å se hele rapporten. Kulturforbundet/Delta som er kulturarbeidernes egen fagforening ser fram til mer informajon om kulturens betydning for både næringsutvikling, stedsutvikling, helse, læringsprosess m.m. Vårt slagord og bok: "Kultur former framtida" får stadig sterkere bekreftelse!

Posted by Harald Bjørgan - Kulturforbundet/Delta, 11/03/2009 11:30am

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar