søndag 20. september 2009

The Wow-factor - utdanningspolitisk ledestjerne?




Unesco-undersøkelsen The Wow-factor slår fast at god kvalitet på opplæringen i kunstfagene gjør at elevene scorer bedre på PISA. Kunst og kultur og skolen gjør elevene mer oppfinnsomme, styrker motivasjonen og øker sosial og kulturell kompetanse.Rapporten som baserer seg på såkalte "case-studies" fra 35 land, slår fast at kompetent undervisning i estetiske fag bidrar til økt selvtillit, mindre fravær og økte skrive- og leseferdigheter blant barn.

Bak rapporten står professor Anne Bamford som jobber ved det anerkjente the Engine Room i London.


Den virkelige Wow-faktoren i rapporten består i at den forutsetter at kunst og kultur i skolen består i at elevene ikke bare skal lære seg å spille tuba eller å være klatremus i Hakkebakkeskogen. De estetiske fagene skal i tillegg prege selve måten læreren underviser på. Den kreative læreren skal vekke den kreative eleven.

Sitat: Knut Hoem, NRK

Dette er en kolossal utfordring, og jeg tenker at her er vi ved en kjerne: Visjonen om kreativitet som hjørnestenen i all læring, for alle fag, på fagets egne premisser. Dette er en god visjon, en visjon med bærekraft. Akutt mangel på kompetente lærere i estetiske fag, og en skolekultur som fortsatt ser på de etstetiske fagene som uviktige er de største hindringene. Men noe er kanskje på gang? Det ryktes at utdaningsministeren har vært på studietur hos Anne Bamford.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar