fredag 14. mai 2010

WOW! - del 2



Våren med stor V har kommet, om enn litt kald for øyeblikket, og inspirasjonen strømmer på fra alle kanter. Både fuglekvitter, grønne knopper, glade & livlige mennesker. Herlig!

Det er en stund siden sist, og jeg kunne ha skrevet mange blogginnlegg med den inspirasjonslisten jeg har laget meg, men denne gangen har jeg lyst til å inspirere ved bruk av film, filmer av mennsker som blir kastet ut av sitt vante mønster ved bruk av kulturelle opplevelser.

I mange byer verden over er det satt igang prosjekter som har som fokus å overraske folk med kultur i hverdagen. Det er lett å bli blind og glemme å glede seg over de små tingene i hverdagens kjas og mas, og denne filmsnutten viser veldig godt hvordan en kulturoverraskelse kan skape glede og involvere mennesker med forskjellig alder og bakgrunn. Den heter "Lifes For Sharing" og er en T-mobile annonse som ble filmet på Liverpool Street stasjon i London. Blir man ikke glad av denne så vet ikke jeg:



Eller ta en titt på denne filmen fra Grand Central Station i New York som heter "Frozen". Over 200 menneseker stopper samtidig opp akkurat der de står og går. Det er utrolig morsomt å se folks reaksjon, noen må bort å ta på, andre går rundt, men uansett skapes reaksjon, undring og glede. Filmen er laget av Improv Everywhere, et New York basert selskap som har som mål å skape kaos og glede på offentlige plasser. De har gjennomført over 100 oppdrag som involverer tusenvis av mennesker.



Man kan også glede og inspirere i hverdagen ved bruk av opera. Denne filmen er fra en vanlig dag på Central Market i Valencia. Plutselig kan man høre vakker klassisk musikk fra frukt og grønnsaksbutikkene: fragmenter av Giuseppe Verdis "La Traviata" blir sunget av profesjonelle operasangere! Legg spesielt merke til ansiktene og reaksjonene fra kundene - forbløffelse og undring. Noen blir til og med rørt til tårer. Er ikke dette god reklame for opera så vet ikke jeg!



Vi i Forumet skulle gjerne ha gjort noe slikt i Norge! Og kanskje vi får det til en dag :)

3 kommentarer:

  1. Margit!

    Dette må vi snakke med Randi om. Tenk deg den stemningen i den nye mathallen da! Genialt :-)

    SvarSlett
  2. Helt enig! Veldig god ide :)

    SvarSlett
  3. dette digger jeg VELDIG
    elizabeth

    SvarSlett