mandag 28. februar 2011

PopUp Café#2: Stories make the world go round


Hun sa det ikke akkurat sånn, Ulla Aanstad i Storyworks, da hun ble intervjuet om historiefortelling fra scenen i PopUp Café #2 tidligere i dag. Men som et menneske med sans for essens, ville hun kanskje nikket anerkjennende til min ”revamp” av det gamle musikalbudskapet om hva som får jorden til å gå rundt. For i tillegg til Money, så er det altså i stor grad fortellinger som får dét til å skje.

Ja, fortellingen har et enormt potensiale. Se på nyhetene. På tv. I bokhandelen, i teatret, på kino, i reklamen. Rundt leirbålet, eller når minstemann skal legge seg. Rundt lygarbordet på puben, i rorbua og hos frisøren. Hva er fellesnevneren? Nettopp, fortellingen. Historien. Storyen.

Så skaper også fortellingene penger. Bokbransjen, filmindustrien, underholdnings- og mediebransjen lever jo i bunn og grunn av følgende fenomen: Menneskets glede og fasinasjon over å få ta del i – og skape - den gode fortelling.

Ulla Aaanstad t.h. i samtale med Margit Klingen Daams i Caféteatret, Oslo 28.02.11.

Men Ulla i StoryWorks er mer opptatt av fortellingen som budbærer. Om hvordan bedrifters og personers identitet speiles av de fortellingene de har om seg selv. Ny bedrift, gammel bedrift, stor eller liten, høy og mørk eller liten og lys: Du kan med fordel bruke historiefortelling aktivt i din kommunikasjon, både internt, i selskapskommunikasjon og i forhold til markedet. Men du bør kanskje ikke fortelle hvilken som helst historie, om den skal fungere positivt for deg. Den bør være i alle fall være troverdig og personlig.

Som StoryWorks selv sier på sine nettsider: Historier har et fantastisk formidlingspotensiale. Historier kan brukes til å formidle fakta og uslåelige salgsargumenter. Historier er geniale når du vil motivere og inspirere. Historier gjør det enklere for mennesker å huske fakta og sammenhenger. Med historier kan du fortelle hvor du kommer fra, og hvor du er på vei. Historier er dessuten inkluderende – alle kan ta eierskap til historier de liker og fortelle dem videre: "Hei, vet du hva jeg hørte her om dagen, eller!?"

Fortellerkunst. Et ord man brukte mer før enn nå. Kanskje fordi det skapte mer distanse enn nærhet. Kanskje fordi ”kunst” i det hele tatt var noe fjernt, for ekspertene? Storyworkerne vil ha oss til å tro at vi alle kan være fortellerkunstnere, det handler bare om å være litt mer bevisst, og å øve seg.

Jeg kom til å huske et eksempel på resultatet av en oppgave gitt på et skrivekurs i England. Oppgaven var å fortelle en historie ved bruk av seks ord:

Baby’s shoes. Not Used. For sale.


Så dramatisk. Så enkelt. Så genialt!

…………………………………………
#PopUp Café er et møteplasskonsept i regi av Oslo kulturnettverk og Forum for Kultur og Næringsliv. 28.02.2011 ble det andre eventet i historien avholdt, på Caféteatret i Oslo. Konseptet består av 1) et hyggelig lokale 2) et 2-timers møte med gratis lunsj og kaffe 3) et tema og noen gode folk som presenterer 4) dialog.

I dag var vi ca 50 mennesker fra kultur og næringsliv som møtte. Neste gang er 11. april. Kommer du?

Les resten her...