fredag 4. desember 2009

Kunstnermøte på Voksenåsen



I forrige uke arrangerte vi Backstage på det nydelige kultur- og konferansehotellet Voksenåsen, på Oslos tak. Hovedcaset var Galleri Voksenåsen og Peter Esdailes malerier fra Hamsuns Mysterier. For et inspirerende møte! Og for noen fantastiske malerier!

For de som ikke har vært med på Backstage før, kan jeg fortelle at dette er et konsept for kultur og næringsliv, hvor medlemmer i Forum for Kultur og Næringsliv inviterer andre medlemmer til en titt bak kulissene - både for å lære mer om bedriften, møte interessante mennesker og bli inspirert til å gjøre store ting. Denne onsdagen i desember var det Voksenåsen som fikk æren av å holde Backstage.

Voksenåsen er Norges nasjonalgave til Sverige som takk for hjelpen under og i de første krigsårene etter 2. verdenskrig. I 1955 ble eiendommen på over 30 mål overrakt fra statsminister Einar Gerhardsen til statsminister Tage Erlander. På Voksenkollen, i en høyde av 501 moh. skulle det svenske og det norske flagget vaie side om side i vinden. Stedet ble opprinnelig kalt Svenskhemmet Voksenåsen da det sto klart i 1960 og skulle være et sted hvor det svenske folk skulle få lov til å oppleve Norge.

Arkitektene bak Voksenåsen er Hans-Kjell Larsen og Terje Thorstensen. Målet var et helhetlig preg, naturmaterialer, utsikt gjennom store vindusflater - arkitektens motto var å ta naturen inn i huset. Dette har de virkelig fått til. Når man er kommer inn i Kunga Terrassen, er det som om man er både ute og inne, på samme tid.

Voksenåsen har en stor samling kunst, som består av malerier, glass og skulpturer. Samlingen er integrert i hotellets arealer slik at gjester og andre besøkende kan få ta del i den. Det er Kristin Jordfald i KulturKonsept som er kurator for Galleri Voksenåsen, hotellets utstillingsvindu. Frem til 2. desember var det her en separatutstilling med Peter Esdaile, som viste arbeider knyttet til Knut Hamsuns roman "Mysterier".



Peter Esdaile er blant Norges mest profilerte kunstnere. Han bor og arbeider i Madison, USA. Esdaile har hatt store utstillinger, utsmykninger og oppdrag i både inn- og utland. Han er innkjøpt av viktige institusjoner og samlere, bl.a. Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og Nordic House i Reykjavik. De seneste årene har han utviklet sin malerteknikk videre og bildene vi fikk se er ekspressive, maleriske og fortellende. Esdaile har bildesatt det gåtefulle og interessante sjeledramaet "Mysterier" på en både realistisk og fantasifull måte.

Det var fantastisk å høre Esdaile fortelle om hvordan maleriene tok form, noen ganger som et utsnitt av en kavalkade av malingssprut, dråper og store penselstrøk. Inspirert av historier og hendelser i boken tok maleri etter maleri form. Det som er gjennomgripende i nesten hvert maleri er hovedpersonen Johan Nilsen Nagel, i en gul dress. Eller er den alltid gul? Hvert maleri forteller litt mer om hva som skjer når Nagel ankommer med dampskipet til en liten norsk kystby, ved navn Lillesand, iført en merkelig gul drakt og med en vid fløyelslue.

Nagel kommer inn i et ellers lukket miljø, og røsker opp i hva som skjer der og får også alt til å se annerledes ut. Gjennom Nagel viser Hamsun at alt slett ikke er som det skal være i det vesle kystsamfunnet, og hvordan det egentlig er, er det ingen som egentlig kan si. Alt avhenger av øynene som ser, og dette er både Hamsuns og Nagels poeng. Navnet Nagel kan leses som et anagram på «en gal», og de to første navnene, Johan Nilsen, kan vise tilbake på kunstmaleren Johan Martin Nielssen, som hadde forlatt sin kone, malerinnen Clemence Lederer, fordi han mente hun hadde stått modell for Elida Wangel i Henrik Ibsens skuespill Fruen fra havet.



For meg var det spesielt to malerier som skilte seg ut. Det ene heter "Minutten danser". Mannen har lurvete klær og ser fattig ut. Han er er byens moromann og gjør mye for penger. Minutten kalles han, og forholdet mellom han og Nagel skal bli et av de tre forholdene Hamsun beskriver mest. Minutten heter egentlig Johannes Grøgaard. Her danser han for penger, og de rare posisjonene på føtter og hender viser hans unike dans preget av at han er forkrøplet.
Hvis du ser ekstra nøye etter, ser du kanskje konturene av tilskuerne i bakgrunnen? Esdaile hadde mange flotte og gode fortellinger knyttet til Minutten, som til slutt redder Nagel fra å ta sitt eget liv.



"For de kom meg aldri ut av tankene" ble min favoritt. Dette maleriet fremstiller skjønne Dagny som Nagel faller hodestups forelsket i. Her er han avbildet som en liten mann - i gul dress - som sitter ved hennes føtter, mens hun stolt vender ham ryggen. Hovedmomentet i Mysterier er dette kjærlighetsforholdet, og det faktum at han ikke kan få henne, gjør ham følelsesmessig ustabil, slik at han ser syner, og taper alt fotfeste. Man kan med et årvåkent blikk følge kvinnen med den røde paraplyen i flere av Esdailes malerier.

Det er også laget en kunstbok i tilknytning utstillingen og Hamsun-året. HAMSUNfantasier byr på tolkninger av Sult, Victoria, Mysterier, Markens Grøde, Pan og diktene i Det ville kor. Les mer her.

Tusen takk til Voksenåsen, KulturKonsept og Peter Esdaile for noen uforglemmelige timer i kunstens verden!

2 kommentarer:

  1. Så kult! litt av en historietime :)

    SvarSlett
  2. Takk :) Jeg lærte mye av hele seansen selv, og av Esdaile og Hamsun. Tror jeg skal ta frem Mysterier på nytt, kanskje også Markens Grøde og Victoria :) morsomt å bli inspirert til å lese Hamsun igjen!

    SvarSlett