mandag 1. mars 2010

BACK FROM BOSTON


Studieturen til Boston er avviklet, heldigvis med fornøyde deltakere som har fått påfyll, nye kontakter og ny kunnskap. Studieturen til USA er den 9. vi organiserer for styret og andre interesserte medlemmer. Programmet har alltid en kultur og næringsprofil -- sett fra ulike vinkler. På årets program sto bedriftsbesøk til Bose, et dialogmøte med sentrale kreativitet og innovasjonsforskere ved Harvard Business School, et innsyn i Boston Symphony Orchestra's virksomhet, både næringsmessig og musikalsk, og et dypdykk i flotte Museum of Fine Arts. Programmet var konsentret over to hektiske dager, med tid til ettertanke etterpå.

Så hva lærte vi?

Finanskrisen gjør hverdagen tøff i USA, og kulturlivet er hardt rammet. De to kulturinstitusjonene vi besøkte var riktignok ikke helt satt ut. Dette har delvis sin forklaring i at de alltid har måttet støtte seg på private donatorer. Boston, i motsetning til de fleste amerikanske byer har nesten ingen offentlig kulturstøtte. I tillegg har nok disse to kulturinstitusjonene vært ekstra heldige i og med at det har de virkelig tunge, svært kulturinteresserte, tradisjonelle giverne som har finansielle muskler til å takle krisen.

Det er interessant å merke seg at det i Boston, som ellers i USA og Storbritannia. kommer langt mer private midler fra privatpersoner enn fra bedrifter. Ved Museum of Fine Arts for eksempel kommer bare 1 million dollar fra næringslivet i rene sponsormidler for utstillinger og det samme i "in-kind" -- barteravtaler i forbindelse med utstillingene. I mange land er det svært gunstige skatteregler for givere som slår svært positivt ut for kulturinstitusjoner og formål innen helse og utdanning. Men i krisetidene er det nok mange kulturinstitusjoner som opplever at de blir nedprioiritert i forhold til andre gode formål.

Bedriftsbesøket hos Bose Corporation ga oss flere perspektiver: Dr. Bose som etablerte bedriften på 60-tallet gjorde det som et direkte resultat av sitt eget behov for høyttalere som virkelig gjenga musikk korrekt. Han hadde lovet seg selv de beste høytalerne på markedet da han ble ferdig med sin Ph.D i lyd-ingeniørfaget fra MIT. Skuffelsen ble stor da han oppdaget at de ikke sto til forventingen. Selv er han en lidenskapelig fiolinist og musikkelsker, og han hadde sett frem til de store lydopplevelsene.... Han forsto at han måtte lage høytalerne selv. Drivkraften til å lage produkter som er virkelig gode har vært ledetråden i hans virksomhet snart femti år. Økonomisk gevinst har ikke hatt førsteprioritet (men de tjener selvfølgelig gode penger for det...). Med en slik visjon har det utviklet seg en sterk bedriftskultur der lidenskap og forskning(!); egne medarbeideres kunnskap og utfoldelsesrom er grunnpilarene.

Å komme til Harvard Business School å diskutere kreativitet og innovasjon med de fremste i faget er hva man på engelsk vil kalle "a very special treat". Dr. Teresa Amabile veiledet oss igjennom en inspirerende samtale der vi fikk input, og ihvertfall følte at vi ga output. Harvard Business School har som en rekke andre business skoler i statene blitt klar over kunstneriske prosessers relevans og nytte i lederskap, og har nå en kursrekke som utforsker dette fagfeltet. I fjor kom det sågar en rapport om hele Harvard University og kunstens rolle på universititet.

Men minnet som har borret seg sterkest inn fra turen er amerikanernes varme profesjonalitet, grundighet og gjennomtenkthet. Dessuten gjennomsyrer ønske om å være best, gjøre det best alt vi så og hørte. Det er kanskje her vi har mest å lære?

På Harvard Business School

På vei!

På omvisning hos BOSE

Været var med oss!

På Harvard Business School

Hos Boston Symphony Orchestra

På Museum of Fine Arts

Up we go

Konsert med Boston Symphony Orchestra

Samtale på Harvard Business School

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar