fredag 12. mars 2010

WOW! - del 1


"Gloria" by Suzanne Haddon

WOW! er månedens inspirasjon fra Forumets prosjektleder. Her kommenterer jeg det som får meg til å stoppe opp i hverdagen, det som får meg til å bli engasjert og kanskje til og med gå nye veier.


Ikke alt må være perfekt!
Det var en glede å lese om A K Dolvens kunstprosjekt i Aftenposten i begynnelsen av februar. Kunstprosjektet "Untuned Bell" er historien om den "stygge andungen" blant 49 klokker, som ble vraket til utskiftningen av klokkespillet i Oslo Rådhus til årtusenskiftet, en 1,4 tonn tung bronseklokke som var en anelse i dissonans, en anelse ustemt, og som derfor ble sendt tilbake til klokkestøperiet. Nå er den hentet inn igjen og er heist 20 meter over bakken på Tulinløkka i Oslo sentrum. Og det er et interaktivt prosjekt - du kan selv ringe i klokken ved å tråkke på pedalen som er installert på bakken. Dette må du bare prøve - wow!



Tulinløkka har ikke alltid vært en stygg parkeringsplass. Før samlet folk seg her for å lytte. Nå får plassen en oppblomstring. Anne Katrine Dolven bekrefter at prosjektet er en hyllest til annerledesheten. KORO er samarbeidspartner, se bilder fra åpningen. Og WALLPAPER har til og med skrevet en artikkel om saken!


Fantastisk design!
Dette må bare sees, Cameron Moll skiller seg virkelig ut med sin nitidige design. Han har det siste året jobbet med å fremstille Colosseum med fonter, og trykker nå plakater med den gamle typen maskiner. Poenget er å ta seg god tid, være nøyaktig og hente inspirasjon fra fortiden. Bare se her!

Colosseo: Reimagining the Roman Coliseum with type (Canon 7D) from Cameron Moll on Vimeo.

Min kjære kollega Andreea, den yngste i teamet :) gjorde meg også oppmerksom på denne kunstneren: Sarah A. King har en litt annerledes vinkling enn Cameron Moll, siden hun bruker ord og tegninger i tilleg til fonter, men også fasinerende effekter!




Love Art London

Til slutt må jeg bare nevne Intelligent Naivity, det stedet jeg vender meg når jeg trenger litt ekstra inspirasjon i hverdagen. En av ukens saker er Love Art London, historien om en helt ny klubb hvor medlemmer får eksklusiv tilgang til gallerier, utstillinger mm. på uvante tider av døgnet. Kunne ikke du tenke deg kunstopplevelser utenom det vanlige, med filmer, paneldebatter og seminarer etter arbeidstid? Oslo - dette er en god idé!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar