fredag 28. mai 2010

Forskningskonferanse om kulturnæringer

En svært underholdende paneldebatt, Alf Rehns appell mot hypen "kreativitet" og en ny undersøkelse om musikkbyen Oslo var blant høydepunktene på konferansen om kulturnæringer 29.april.

Arrangørene var Oslo Teknopol i samarbeid med Kulturdepartementet, Oslo Kulturnettverk og Musikkbyen Oslo, og Forum for Kultur og Næringsliv. Konferansen tok sted på DogA (Design og Arkitektursenteret) i Oslo.

Dagen startet med en vakker opptreden av Susanne Sundfør. Kulturministeren åpnet deretter konferansen med å snakke om at kunstfaglig kompetanse er viktig for verdiskapende prosesser i næringslivet og at samtidskunst har stor betydning for innovasjon.
Anniken Huitfeldt

Innovasjon og byutvikling så ut til å bli gjennomgående temaer utover dagen. Dominic Power ved Uppsala Universitet snakket om at kulturopplevelser og -produkter former vår identitet i økende grad og at man må satse på gründere og små foretak når man vil skape en kreativ by. Ole Petter Ottesen, Jan Grund og Peter Butenschøn deltok i en paneldebatt om universitetet i byutvikling. Replikkene var kjappe og Jan Grund, rektor ved høyskolen i Akershus (og styreleder i Forum for Kultur og Næringsliv) mente kultur og kunst er viktig for å utdanne nye dyktige ledere, slik som poesi blir brukt på Harvard. Han påpekte også at det er viktig å gjøre noe med kunnskapsnivået om hvordan kultursektoren virker, da det er altfor lavt i forhold til andre sektorer.

Vi fikk også tall på hvor mye denne bransjen ar vokst og hvilke verdier den tilfører samfunnet. Tone Haraldsen kunne vise oss at sysselsetting i Norge fra 1996 til 2007 innen kulturnæringene har økt med 35%, mens generell sysselsetting økte med kun 15 %. Trine Bille, associate professor ved Copenhagen Business School, nevnte tre nytteverdier av kreative industrier: velferd, turisme og opplevelse og at det store potensialet for verdiskapelse innen kreative industrier ligger innen opplevelsesområdet. Alf Rehn tok over showet med sitt syn på kreativitet og mente at det er det mest hypede ordet noensinne. Kreativitetens moderne ideologi er at alle omfavner kreativiteten som løsningen. Han mente at repetisjon og ensfoldige aktører i de kreative bransjene er med på å undergrave kreativiteten.






















Alf Rehn

Etter en opptreden av Amina Sewali og Sarah Ramin Osmundsen gikk vi videre til temaet: Musikkbyen Oslo. Professor på Handelshøyskolen BI, Anne-Britt Gran, oppsummerte kort Rehns innslag med: ”Kreativitets-fetisjismen er avslørt!” før hun ga oss en presentasjon av den siste undersøkelsen til Perduco om Musikkbyen Oslo. Undersøkelsen spurte musikkbransjen om Musikkbyen Oslo og 65% svarte at det beste med byen er antall konserter: 5000 i året. Mange ildsjeler er hovedårsaken til at Oslo har blitt en god musikkby, mente Gran. Du kan se hele presentasjonen ved å følge linken nedenfor.

Dagen ble avsluttet med en oppsummerende paneldebatt om muligheter for tettere samarbeid mellom kulturnæringene og byutvilking. Kort oppsummert: Det var bred enighet om at spredning av kulturtilbudet, geografisk og sjangermessig, er essensielt for god byutvikling.























Oslo Teknopol har også en fin oppsummering av dagen, samt noen av presentasjonene fra dagen, og du kan lese det her.

Susanne Sundfør



1 kommentar:

  1. Takk for en flott oppsummering av konferansen. Det var en lærerik dag! Og for en fantastisk artist Susanne Sundfør er!!

    SvarSlett